FAQ

Nedan hittar du frågor och svar på vanliga frågor. 

Hittar du inte svar på din fråga?

Först av allt behöver du vara inloggad, klicka på "Logga in" längst upp till höger på sidan för att logga in eller skapa ett konto. Om det är första gången du ska logga in så behöver vi först godkänna ditt konto, det tar inte mer än någon timme från att vi fått in ansökan. När du sedan ska börja handla väljer du "Shop" och söker upp den produkt du vill beställa. Det gör du lättast genom att gå in på en produktkategori eller genom att använda sökfönstret. Ange dina önskemål i detalj (till exempel storlek och färg) och klicka på "Lägg i varukorgen." Produkten placeras automatiskt i din varukorg.

  1. I varukorgen ser du beloppet du har handlat för. Vill du se dina produkter, ta bort eller ändra antal så klickar du på "Till kassan".

  2. Det är viktigt att du anger rätt e-postadress då orderbekräftelsen med ditt ordernummer skickas till den adress du anger.

  3. Du kontrollerar din order, väljer betalsätt och fraktsätt. Du godkänner våra köpvillkor och går vidare genom att klicka på "Slutför köp".

  4. Din order skickas till oss samtidigt som du får en bekräftelse med e-post. Kontakta oss om du ej mottagit din orderbekräftelse inom en timme.

  5. För order som kommer innan klockan 12 skickas varorna skickas samma dag för leverans inom 1-3 vardagar. Om vi inte har produkten hemma på lager kontaktar vi dig angående leveransdatum.

Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på 08-583 560 60 eller info@solann.se.

Vi hoppas du blir nöjd med din beställning!

Ångerrätt

Som företagskund har du generellt sätt ingen ångerrätt. Kontakta oss för specifika ärenden. 

Reklamationer och återköp i vissa fall.

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.

Returer och återköp

Varor tas endast i retur efter överenskommelse. Accepterade returer krediteras med 90% av ursprungsvärdet vid retur inom 30 dagar och med 75% av ursprungsvärdet vid retur inom 45 dagar. Efter 45 dagar tas inga returer emot. Frakten bekostas av kunden. Varor utbytes efter överenskommelse, frakten betalas då av kunden. Om varan ej har returnerats inom 14 dagar efter en sådan överenskommelse, betraktas varan som köpt.

  • Returer ska alltid skickas som företagspaket för att vi ska kunna ta emot försändelsen.

  • Varan skall förpackas väl och stötskyddad i godkänt ytteremballage (exempelvis brun pappkartong eller liknande). Varor insända i kuvert, påsar, med adresslappen klistrad direkt på varans originalkartong etc returneras till kund utan åtgärd.

Vid felbeställning kan kreditering ske endast om produkten återsänds oskadad i originalförpackning och ytteremballage.

Andningsmasker som köps under Corona-perioden är specialsortiment hos oss och inga returer kan godtas.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Övergiven kundvagn

Om du har lagt varor i kundvagnen utan att fullfölja köpet, e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen, förutsatt att du:

  • prenumererar på vårt nyhetsbrev,

  • eller är registrerad kund hos oss,

  • eller har angett din e-postadress hos oss på annat vis.

Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Betalning och Leverans

När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske inom 30 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre.

Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.

I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Mottagningskontroll

Packsedel medföljer godset, det åligger köparen att vid ankomst kontrollera att godset inte har skadats under transporten. Brist eller skada på godset vid ankomst, skall anmälas direkt till fraktbolaget och Solann. Reklamation på levererad vara skall ske skriftligen inom 7 dagar efter mottagandet.

Betalning och dröjsmålsränta

Förfallodagen är 30 dagar från fakturadagen, om betalning ej erhålls inom rätt tid, debiteras dröjsmålsränta med 12% + gällande referensprislista vid den tidpunkten. Om betalning ej erhålls efter första påminnelsen debiteras 12% dröjsmålsränta + 200 kr i påminnelseavgift (från andra påminnelsen).  

Ägandeförhållande

Varorna förblir Solanns egendom tills full betalning erhållits.


Produkterna på vår hemsida står ink. moms. Order över 5000kr ex moms levereras fraktfritt, annars tar vi ut en avgift för det. Inga andra kostnader än de som framgår i kassan och på orderbekräftelsen tillkommer. 

Varor beställda före kl 12:00 skickas normalt samma dag och levereras vanligtvis nästa vardag inom Sverige, förutom Norrbotten dit det kan ta en extra dag. Vid restsituation som medför att ovanstående ej kan fullföljas, meddelas ny förväntad leveranstid.

Garanti lämnas på material och fabrikationsfel om köparen meddelar detta inom skälig tid, normalt 14 dagar efter leverans. Garantitiden är normalt ett år efter leveransdatum.

Policy

De personuppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras, säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner utan ditt samtycke.

Vårt enda syfte med att samla in och spara informationen är att kunna ge dig optimal service.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används.

En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1 kB) som sparas i din dator och lagrar information. Cookies används bland annat för att förbättra webbplatsen för användaren.

Vår webbplats använder den vänliga varianten av cookies, så kallade session cookies. När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookies mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information. Det kan till exempel gälla vad du har lagt i din varukorg, eller om du är inloggad på Mina sidor.

Vi sparar ingen personlig information via session cookies. Session cookies lagras inte permanent i din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som kan avaktivera session cookies. Oftast går det också bra att ta bort eventuella session cookies som redan har sparats.

Om du väljer att inte acceptera session cookies på vår webbplats, kommer webbplatsen inte att fungera tillfredsställande.

Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens.

Vi stödjer dessa webbläsare:

  • Google Chrome (fungerar bäst)

  • Safari

  • Mozilla Firefox

  • Microsoft Edge